Vier miljard MEMS-sensoren van Bosch - Sleuteltechnologie voor het internet der dingen

Vier miljard MEMS-sensoren van Bosch

Wereldwijd toonaangevend leverancier

Vier miljard MEMS-sensoren van Bosch

Sleuteltechnologie voor het internet der dingen

Deel deze informatie

Contacten

Sandra Vancolen
NV Robert Bosch SA
Telefoon +32 (0)2 525 52 11

Leen Van Parys
Outsource Communications
Telefoon +32 (0)2 451 00 04

10.07.2014 | België | Productnieuws

Technologische trends: meer meetgrootheden, meer intelligentie

• Na auto's en smartphones stuwt het internet der dingen nu marktgroei
  • Wereldwijd werkt een op de twee smartphones met Bosch-sensoren

Anderlecht, 10 juli 2014 - Micromechanische sensoren (MEMS) zijn vandaag de dag niet meer uit auto's en smartphones weg te denken. De minuscule sensoren worden steeds intelligenter, compacter en energiezuiniger. Met behulp van MEMS-sensoren kunnen steeds meer dingen geconnecteerd worden: alles kan met elkaar verbonden worden . Zelfs de tot nu toe "elektronicaloze dingen" zoals deuren of ramen. En dat betekent meer comfort, veiligheid en energie-efficiëntie.

Bosch levert sensoren voor veel verschillende toepassingen binnen de automobielindustrie en consumentenelektronica. MEMS-sensoren meten bijvoorbeeld druk, versnelling, draaibewegingen, massastroom of het aardmagneetveld. Daarmee zijn deze sensoren de zintuigen van auto's en smartphones geworden. Sinds 1995 bouwt Bosch deze sensoren voor voertuigen. Zo is bijvoorbeeld een draaisnelheidssensor, die de draaibewegingen van de auto om de verticale as registreert, het hart van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP. In een modern voertuig zitten vandaag de dag tot wel 50 MEMS-sensoren. Dankzij de versnellingssensor van Bosch Sensortec weet een smartphone of tablet, in welke positie deze wordt gehouden en past het beeld daarop aan. Minuscule MEMS-microfoons van de Bosch-onderneming Akustica nemen geluid en spraak op. Een op de twee smartphones wereldwijd maakt al gebruik van Bosch-sensoren.

Bosch heeft de MEMS-technologie van af het begin af aan omarmd en is vandaag de dag de wereldwijd toonaangevende leverancier in deze uiterst dynamische markt. Dit wordt bevestigd door de marktexperts van IHS Technology en Yole Developpement. Sinds de start van de productie in 1995 heeft Bosch al meer dan vier miljard MEMS-sensoren geproduceerd. Circa een miljard MEMS-sensoren hebben in 2013 de moderne chipfabriek in Reutlingen verlaten: dat komt overeen met drie miljoen stuks per dag. "Bosch is de enige leverancier, die sensortypen voor zoveel verschillende toepassingen volledig zelf maakt. In totaal bezit Bosch wereldwijd meer dan 1000 patenten en patentmeldingen op het gebied van de MEMS-technologie. Daarmee verzekeren wij onze innovatiekracht", aldus Klaus Meder, voorzitter van de Bosch-divisie Automotive Electronics.

Technologische trends: meer meetgrootheden, meer intelligentie

MEMS-sensoren kunnen steeds meer grootheden meten. Begin 2014 heeft Bosch Sensortec een werelprimeur op het gebied van de sensortechnologie op de markt gebracht: de geïntegreerde sensoreenheid BME280 verenigt de sensorfuncties voor luchtdruk, luchtvochtigheid en luchttemperatuur in één unieke behuizing. De nieuwe sensor werd speciaal ontwikkeld voor toepassingen op het gebied van de milieusensortechniek, indoor-navigatie, smart homes, gepersonaliseerde weerstations of sport en fitness. De sensor bepaalt de luchtvochtigheid binnen de seconde, de kortste reactietijd binnen de branche. Bovendien kenmerkt de sensor zich door een zeer hoge nauwkeurigheid bij de meting van de omgevingstemperatuur en een laag energieverbruik.

Daarnaast maakt Bosch de sensoren steeds intelligenter. Momenteel is de productie van de eerste sensor begonnen, die niet alleen versnelling, draaisnelheid en magneetveld meet, maar ook een microprocessor bevat voor de signaalverwerking.

Sleuteltechnologie voor het internet der dingen

De introductie van MEMS-sensoren in de automobielelektronica in de jaren 80 en 90 vormde de eerste golf van toepassingen. De massale toepassing in smartphones sinds het begin van de 21e eeuw was de tweede grote golf van toepassingen. Het internet der dingen en diensten betekent nu een derde golf: sensoren, signaalverwerking, batterijen en zenders zijn inmiddels ook als eenheid zo klein, energiezuinig en voordelig, dat deze met miljarden aantallen kunnen worden ingezet. Tegelijkertijd zijn draadloze netwerken praktisch overal beschikbaar. Daarmee zijn MEMS-sensoren de sleuteltechnologie geworden voor het netwerken van dingen via het internet. Daarvoor moeten deze zijn uitgerust met een zendchip, een batterij en intelligente software. Want niet de ruwe gegevens moeten via het internet worden overgedragen, maar alleen de relevante informatie. Deze lokale gegevensverwerking vraagt echter om een bijzondere systeem-knowhow en die heeft Bosch. Al in 2013 heeft Bosch een deursensor gelanceerd, die verdachte bewegingen aan de eigenaar van de smartphone meldt. In de toekomst zullen ramen via onopvallende sensoren de verwarming of alarminstallatie aansturen en zullen armbanden om hulp vragen wanneer de drager is gevallen. Niet enkel in smartphones maar in alles wat "smart" is, zullen sensoren worden opgenomen die via internet kunnen communiceren.

Het internet der dingen en diensten biedt een groot zakelijk potentieel

Zwaartepunten voor de toekomstige omzetgroei voor Bosch zijn producten die via internet kunnen communiceren en op internet gebaseerde diensten. Het bedrijf is dankzij zijn hardware-knowhow en de brede technologische competentie daarop uitstekend voorbereid. Om deze markt te ontsluiten, heeft Bosch eind 2013 Bosch Connected Devices and Solutions GmbH opgericht. Dit bedrijf levert compacte elektronicaproducten en software-knowhow om apparaten en objecten in uiteenlopende toepassingsgebieden intelligent en geschikt voor internet te maken. De focus ligt op de ontwikkeling van netwerksensoren en actuatoren. Actuatoren zetten elektrische signalen van sensoren of controle-eenheden om in een activiteit, zoals bijvoorbeeld het automatisch in- en uitschakelen van de verlichting of het openen en sluiten van een ventiel. De bedrijfsactiviteiten richten zich in eerste instantie op de sensor-gebaseerde toepassingen rondom het intelligente huis (Smart Home) en op het terrein van het transport, de logistiek en het verkeer zodat in de toekomst kritische goederentransporten automatisch elke ongewone toestandsverandering aan het logistieke centrum zullen doorgeven.

Technische achtergrond MEMS-sensoren

MEMS-sensoren hebben zeer kleine structuren van silicium, die bij de beweging van de behuizing verplaatsen met fracties van een duizendste millimeter. Daarbij veranderen de elektrische eigenschappen. Deze kunnen worden gemeten en in een datastroom worden omgezet. De dimensies zijn minuscuul: een menselijke haar heeft een diameter van 70 duizendste millimeter (70 micrometer). Veel componenten meten slechts vier micrometer – 17 keer minder dan een haar. Omdat de micromechanische sensor slechts zwakke elektrische signalen voortbrengt, hebben de ontwikkelaars in de behuizing van het element naast de sensor, of deels zelfs direct op dezelfde chip, nog een elektronische component geïntegreerd. Deze verwerkt de kleine signalen, versterkt deze en zet deze om in digitale signalen. MEMS-sensoren kunnen zo besturingsapparaten direct voorzien van meetwaarden.

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1.644 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Brussel, Herentals en Aartselaar.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie vindt u op

www.bosch.com

www.iot.bosch.com