Bosch in Turkije

Bursa: beste kwaliteitsbeheer van Europa

Bursa ontvangt zijn tweede EFQM-award

De Bosch fabriek in Bursa heeft al veel awards gewonnen – vooral wat betreft "business excellence". Het recentste hoogtepunt is de EFQM Award. Eind 2008 werd deze onderscheiding – de hoogste Europese onderscheiding voor kwaliteitsmanagement – toegekend aan de Turkse vestiging. En wat meer is: ze had deze award al eens gewonnen in 2003.

EFQM staat voor European Foundation for Quality Management. Deze non-profit organisatie werd opgericht in 1989 en telt ongeveer 700 ledenbedrijven.

De EFQM-methodes plaatsen kwaliteit centraal in de bedrijfsprocessen. De oriëntatie van het model op de lange termijn scherpt het gevoel aan voor wat belangrijk is, vooral in een economisch moeilijke situatie. Een internationale jury beoordeelt de kandidaten voor deze jaarlijkse bekroning op basis van negen criteria en meer dan dertig subcriteria.

Het leiderschap en management van de onderneming in het algemeen worden beoordeeld, en ook het bedrijfsbeleid, de strategie, het leiderschap van de medewerkers, het gebruik van grondstoffen en de bedrijfsprocessen. In hun beoordeling houden de EFQM-experten ook rekening met de tevredenheid van de werknemers, de sociale impact en het bedrijfsresultaat. Bosch in Bursa heeft de jury een tweede keer overtuigd. alle categorieën.