Investeren in groene ideeën

Investeren in groene ideeën

Hoe aandelen in nieuwe bedrijven op meer dan één manier kunnen renderen.

"Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet, en het is ... groen." Veel goede kinderspelletjes beginnen met een simpele premisse en evolueren precies daardoor naar een opwindende situatie. Het is dus bijna logisch om het proces van het oprichten van een bedrijf te vergelijken met een kinderspel. Dit gebeurt ook vaak met een eenvoudig idee, dat vervolgens open bloeit en vorm krijgt. En hoe meer spelers, hoe opwindender het kan worden – dat geldt zowel voor kinderspelletjes als voor het oprichten van een bedrijf. OK, waar zien we iets groen?

Zo goed als alles in de omgeving rond het hoofdkantoor van Bosch in Stuttgart Schillerhöhe is groen – niets dan bomen zo ver het oog reikt. Ook veel Bosch researchers zien het groen. Ongeveer 45 procent van de uitgaven voor research & development is bestemd voor producten die energie en grondstoffen sparen.

Bijvoorbeeld groene vaatwassers, groene verwarmingssystemen en groene zonnecellen. "Maar papa, onze vaatwasser is toch wit?" "Ja, maar het zit zo ..." En nu wordt het spelletje pas echt interessant.

Wie ziet er nog iets groen? "Wij zien organische zonne-energiecellen," zegt Heliatek. "En wij zien lithium-ionbatterijen," zegt Samsung. "Wij zien ook iets groen," zegt GreenPeak, "namelijk draadloze technologie die haar eigen energie oogst." "Mmm," zegt Bosch, "daar hebben we ook al aan gedacht. Vertel er ons meer over en misschien kunnen we samenwerken om de dingen nog groener te maken." En dan begint het ook voor ondernemingen interessant te worden.