Om alle functies van deze website te kunnen gebruiken, hebt u cookies nodig. Gelieve cookies te activeren en uw browser te vernieuwen. Vervolgens verschijnt een dialoogvenster om cookies te beheren.

Deze website gebruikt cookies voor de functionaliteit, het comfort en de statistieken. U kunt deze instelling op elk ogenblik wijzigen door op “Instellingen wijzigen” te klikken. Indien u instemt met dit gebruik van cookies, klik dan op “Ik ga akkoord”. Onze privacypolicy

 

De auto en het milieu in de toekomst

Ook in de toekomst zullen we ons met de auto verplaatsen. Zoveel is zeker. Minder duidelijk is met welke technologie dat zal gebeuren.

Nieuwe technologieën en alternatieve brandstoffen worden op de markt gelanceerd. Hybride en elektrische auto’s zijn niet langer vreemd in het straatbeeld. Toch is de rol van de conventionele verbrandingsmotor nog lang niet uitgespeeld. Hij blijft de komende jaren een belangrijke en milieuvriendelijke aandrijfkracht.

Toekomst van de verbrandingsmotor

Ook de komende jaren zullen diesel- en benzineauto’s het grootste deel van het wagenpark uitmaken.

Diesel- en benzineauto’s zijn de laatste jaren zuiniger en milieuvriendelijker geworden. Een verdere verfijning van deze technieken kan het brandstofverbruik nog eens met 30 procent verminderen.

Diesel- en benzineauto’s spelen daarom een belangrijke rol in het nastreven van de Europese doelstelling om de CO2-uitstoot tegen 2020 tot 95 gram per kilometer te beperken.

‘Downsizing’ - het kleiner maken van de verbrandingsmotor zonder de prestatie te verminderen – is een belangrijke stap. Door het gebruik van een turbocompressor bijvoorbeeld leveren kleinere motoren met minder brandstof toch dezelfde prestaties als grotere motoren.

Ook het start/stopsysteem dat de motor bij stilstand automatisch uitschakelt en herstart bij vertrek, maakt de verbrandingsmotor schoner. Het brandstofverbruik en ook CO2-uitstoot dalen dankzij deze technologie met 5%. In stadsverkeer bedraagt de brandstofbesparing zelfs 8%.

Ook de consument (90,1 procent) gelooft dat de verbrandingsmotor de komende tien jaar zuiniger wordt. Volgens een onderzoek van Bosch* is vier op vijf Belgen bereid extra te betalen voor een zuiniger diesel- of benzineauto als de totale verbruikskosten hierdoor afnemen.

Alternatieve brandstoffen

Er zijn verschillende alternatieve brandstoffen die elk op hun beurt bijdragen tot zuiniger rijden en een lagere CO2-uitstoot.

Biodiesel is gemaakt van pure plantaardige olie, meestal koolzaadolie. In de huidige motoren kan biodiesel niet zuiver gebruikt worden en daarom wordt ze chemisch behandeld. Biodiesel geeft een lagere emissie van CO2, zwaveldioxide en koolstofmonoxide.

Bij rijden op gecomprimeerd aardgas (CNG, compressed natural gas) komt ongeveer 25% minder CO2 vrij. De vrijgekomen uitlaatgassen zijn geurloos en bevatten geen roetdeeltjes. Omdat op slechts weinig plaatsen CNG kan worden getankt, zijn de meeste voertuigen op CNG uitgerust met bi-fuelsystemen, waarbij de motor zowel op aardgas als op benzine kan rijden.

FlexFuel-motoren kunnen draaien op een mengsel van benzine en ethanol met verschillende mengverhoudingen: van pure benzine tot puur ethanol. Een van de grootste voordelen van ethanol is dat er een erg hoge druk kan worden opgebouwd in de verbrandingskamer en er een hoog vermogen uit de motor kan worden gehaald.

Hybride

Een hybride auto combineert een klassieke verbrandingsmotor met een elektrische motor. De verbrandingsmotor kan zowel een benzine- als dieselmotor zijn. Door deze combinatie is een hybride auto een goede en zuinige tussenoplossing op weg naar volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

Er zijn verschillende soorten hybrides. Bij een milde hybride ondersteunt de elektrische motor de verbrandingsmotor enkel bij het accelereren en wordt er energie teruggewonnen uit het remmen. Een sterke hybride kan over een korte afstand zelfstandig elektrisch rijden. Een plug-in hybride heeft alle voordelen van een sterke hybride en kan ook via het stroomnet worden opgeladen.

Samen met PSA Peugeot Citroën werkt Bosch aan de ontwikkeling van een hydraulische hybride aandrijving voor personenauto’s. Het hydraulische systeem bestaat in principe uit twee hydraulische elementen en de bijhorende drukaccumulatoren. Het power-split concept laat de auto toe op drie manieren te rijden: op conventionele mechanische wijze, hydraulisch of een combinatie van beide systemen. De eerste hydraulische hybride wordt in 2014 op de markt verwacht.

Ook de consument gelooft meer en meer in hybride. Volgens de meest recente Bosch-enquête* overweegt bijna 1 op de 7 Belgen (12%) om als volgende auto voor een hybride te kiezen. De respondenten die voor een hybride auto kiezen, doen dat vooral om milieuredenen (80%), vanwege het verbruik (42%) en de premies (17%).

Elektrische auto

Een elektrische auto wordt aangedreven door een elektrische motor. Deze motor maakt gebruik van elektriciteit die wordt opgeslagen in een batterij. De batterij loopt tijdens het rijden langzaam leeg en moet daarna weer worden opgeladen. Dit kan thuis, op het werk of bij een oplaadsysteem.

Een elektrische auto heeft een rijbereik van 150 à 200 kilometer. Dat is het gevolg van de beperkte capaciteit van de batterij. Om het rijbereik te vergroten, moet de batterij verder geoptimaliseerd worden. Een range extender kan het rijbereik eveneens vergroten. Een range extender is een kleine en lichte verbrandingsmotor die weinig brandstof verbruikt en indien nodig de batterij van de elektrische auto oplaadt.

Het rijbereik blijft het grootste obstakel voor de populariteit van de elektrische auto. Voor 66%van de Belgen* is het huidige rijbereik van 150 tot 200 kilometer onvoldoende. Voor 70% moet het rijbereik minstens 500 kilometer bedragen, net zoals de huidige wagens met traditionele verbrandingsmotor. Voorts wil de Belg de elektrische auto thuis (81%) of op het werk (58%) opladen.

* Online onderzoek op verzoek van Bosch door Ivox uitgevoerd in de eerste helft van november 2013 bij 1.000 Belgen die met de auto rijden.