Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in België
Interview

“Slimme steden zijn niet louter een toekomstvisie, maar al realiteit”

Paulo Ferreira, Bosch's VP Project Management Cross Selling, praat over oude problemen en nieuwe oplossingen.

Smart City

Geconnecteerde technologie voor leefbare stedelijke ruimtes: Bosch werkt met 14 metropolen aan ‘smart city’-proefprojecten Een interview met Paulo Ferreira, projectmanager bij Bosch, over oude problemen en nieuwe oplossingen

De term ‘slimme stad’ is op aller lippen. Waarom is het zo belangrijk om steden om te vormen tot interactieve gebieden waar alles met elkaar is verbonden?

Omdat urbanisatie een van de grootste uitdagingen van deze tijd is. Volgens de Verenigde Naties zou ongeveer twee derde van de wereldbevolking tegen 2050 in steden wonen. Elke 16 maanden rondt een metropool de kaap van 10 miljoen inwoners – we spreken dan van een megastad. Die stedelijke conglomeraten verbruiken niet alleen enorme hoeveelheden water, elektriciteit en warmte, ze hebben ook te kampen met transport- en afvalproblemen. En dat allemaal op een zeer beperkte oppervlakte. Tegen 2035 zal de globale energiebehoefte naar verwachting met 30 procent stijgen – en steden nemen drie vierde daarvan voor hun rekening.

En zijn slimme steden de oplossing voor al die problemen?

We willen stedelijke ruimtes creëren die de levenskwaliteit op lange termijn verbeteren. Slimme connectiviteitsoplossingen – zoals nieuwe mobiliteitsmogelijkheden, een betere luchtkwaliteit, energie-efficiënte gebouwen, meer veiligheid en intelligente woningen – helpen ons dat doel te realiseren.

“Smart City is not just a vision, but already reality”

Welke rol speelt Bosch daarin?

Met ons uitgebreide portfolio van producten en diensten, en als systeemleverancier voor energie- en gebouwentechnologie kunnen we helpen om steden bij wijze van spreken te leren denken. Dankzij het internet der dingen kunnen we heel wat boeiende nieuwe oplossingen vinden. De eigen vier muren verbinden met de buitenwereld was nog maar het begin. Slimme steden zijn niet louter een toekomstvisie, ze bestaan allang.

Kun je enkele voorbeelden geven?

Momenteel werken we met 14 metropolen aan ‘smart city’-proefprojecten. In Californië hebben we straatverlichting geplaatst die alleen werkt als dat nodig is. 5000 straatlampen kunnen de stad op 15 jaar tijd een besparing opleveren tot 7 miljoen euro. Samen met de stad Ludwigsburg, niet ver van Stuttgart, testen we op dit moment een systeem dat het waterpeil van rivieren monitort bij overstromingen. Dat gebeurt met behulp van camera’s, sensoren en een IT-platform om de gegevens te analyseren. En in India hebben collega’s een oplossing ontwikkeld om de luchtkwaliteit beter te meten. Climo, betaalbaar en compact, won de Innovation Award op CES 2018 in Las Vegas. Deze stad in de woestijn zal de komende jaren trouwens een half miljard dollar investeren in ‘smart city’-ontwikkelingen.

Smart City

Een indrukwekkend bedrag.

Inderdaad. Maar je moet dit vanuit het juiste perspectief bekijken. Amerikaanse chauffeurs staan immers elk jaar zo’n 40 uur in de file. Daardoor wordt alleen al tot 120 miljard dollar aan brandstof verspild.

Welke impact heeft het toenemende gebruik van camera’s en bewegingssensoren in steden op de gegevensbescherming?

We verwerken, bewaren en analyseren persoonsgegevens alleen als de klant daar uitdrukkelijk mee akkoord gaat, en verwijderen de data weer op verzoek van de klant of na een bepaalde periode. Het is de bedoeling om veilig, transparant en in overeenstemming met de wettelijke bepalingen te handelen.

Het probleem is dat de infrastructuur wordt overbelast door het toenemende aantal stadsbewoners. Meer mensen betekent meer files, minder parkeerplaatsen en ook meer criminaliteit. De behoefte aan beveiliging van woningen en openbare gebouwen wordt groter.
Bosch expert zien een nieuwe uitdaging.

Welke voordelen levert een grotere transparantie op voor inwoners?

Een stad waar alles draait om efficiëntie, ongecompliceerdheid en comfort, is gewoon gebruiksvriendelijker en leefbaarder. Het sleutelwoord hier is e-governance. In Estland en Denemarken is dat concept al tamelijk ingeburgerd. Maar helaas is de realiteit vaak minder idyllisch. Een pizza wordt misschien 15 minuten na onlinebestelling geleverd. Maar toen ik onlangs mijn identiteitskaart wilde vernieuwen, moest ik een uur wachten bij de dienst burgerzaken.

Zal er ooit misschien zelfs een ‘slim huwelijk’ of een ‘slimme echtscheiding’ komen?

(lacht) Dat wellicht niet. Maar neem bijvoorbeeld thema’s als afvalverwerking, multimodaal vervoer of ons community-gebaseerd parkeersysteem: een voertuig detecteert tijdens het rijden een parkeerplaats, en kan daar zelf worden gestationeerd of de informatie via de cloud versturen naar andere gebruikers. Afvalophaling is even makkelijk te organiseren,omdat vuilnisbakken binnenkort zelf zullen weten wanneer ze moeten worden leeggemaakt

Smart City

Het is dus de bedoeling om wat al bestaat te optimaliseren?

Precies. We plannen een partnerschap met de Chinese stad Tianjin voor de invoering van onze slimme oplossingen. Concreet gaat het om een virtuele elektriciteitscentrale – software die energie verzamelt van voornamelijk hernieuwbare bronnen, de energie opslaat en aan het net levert bij een grote vraag. Dat resulteert in een aanzienlijke daling van de CO₂-uitstoot. Momenteel zijn steden goed voor 75 procent van het wereldwijde energieverbruik.

Dat schept enorme mogelijkheden, en niet alleen voor Aziatische steden die te kampen hebben met smogproblemen.

IOp lange termijn zullen ‘smart city’-technologieën – dat wil zeggen sensoren, software en diensten – de levenskwaliteit verbeteren voor de bewoners van stedelijke gebieden én besparingen opleveren. Geconnecteerde oplossingen zullen de komende 20 jaar alleen al de energie-efficiëntie van steden met 30 procent verhogen.

Paulo Ferreira

is vicedirecteur projectmanagement voor de wereldwijde afdelingen Cross Selling en Smart Vertical Solutions bij Bosch. Hij behaalde een diploma bedrijfskunde en is sinds 1992 aan de slag bij de Groep. De Portugees vervulde diverse managementfuncties. Zo was hij onder meer algemeen directeur bij Bosch in Thailand. Nadat Ferreira voor het concern werkte in Europa, Zuid-Amerika en Azië richtte hij in 2011 de afdeling Cross Selling op. De divisie focust onder andere op het inzetten van ‘smart city’-technologieën uit energie- en gebouwentechniek bij de planning van grote projecten.

Deel dit op: