Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in België
Bedrijfsgeschiedenis

Nieuwe zaken 1960 - 1989

Het nieuwe Bosch-hoofdkantoor op de Schillerhöhe bij Stuttgart verving het te klein geworden terrein in het stadscentrum.

De periode van 1960 tot 1980 werd gemarkeerd door transformatie bij Bosch, dat veranderde in een gediversifieerde groep met zelfleidende divisies, een wereldwijd bedrijf en de marktleider op het gebied van elektronica in de auto.

Tekening van een gestileerde structuur die de ontwikkeling van verschillende zakelijke divisies aangeeft.

Nieuwe structuur - divisies worden gevormd

Tussen 1950 en 1960 groeide het aantal Bosch-medewerkers van 15.000 tot 70.000. De gecentraliseerde structuur van een middelgrote onderneming was niet langer toereikend en dus werden de verschillende bedrijfssectoren, te beginnen met de divisie Elektrisch gereedschap, in de jaren 60 langzaam onafhankelijker. Tijdens deze periode van economische groei en volledige werkgelegenheid, deed Bosch acquisities in andere sectoren en werden duizenden medewerkers opnieuw getraind om auto-elektronica te maken.

De boorhamer werd gemaakt voor zwaar constructiewerk in de Bosch-fabriek in Leinfelden. (1956)
De boorhamer werd gemaakt voor zwaar constructiewerk in de Bosch-fabriek in Leinfelden. (1956)
De voorpagina van de brochure laat zien dat wassen nog altijd als vrouwenwerk werd gezien. De kinderen mochten hierbij toekijken. (1963)
De voorpagina van de brochure laat zien dat wassen nog altijd als vrouwenwerk werd gezien. De kinderen mochten hierbij toekijken. (1963)
/

Van hydraulica tot verpakkingen

Ook al was de auto-industrie toen de belangrijkste markt voor Bosch, West-Europa als diversificatie-drijfveer naar andere sectoren was ook nog steeds belangrijk. Nadat Bosch in de jaren 50 begon te werken in mobiele hydraulica, medische elektronica en radiotechnologie, verkreeg Bosch een bedrijf dat verpakkingsmachines maakt in 1963 en werden de activiteiten uitgebreid met verdere acquisities om de divisie Verpakkingstechnologie te vormen.

De dochter Höfliger & Karg, onderdeel van de divisie Verpakkingstechnologie, ontwikkelde een machine die 1.400 eenkopsverpakkingen koffiemelk per minuut kon verwerken. (1982)
De dochter Höfliger & Karg, onderdeel van de divisie Verpakkingstechnologie, ontwikkelde een machine die 1.400 eenkopsverpakkingen koffiemelk per minuut kon verwerken. (1982)
Productie van regulateurs voor autogenerators in de fabriek in Reutlingen. (1964) Reutlingen was de fabriek van Emil Gminder AG, een textielfabrikant die in 1964 werd overgenomen door Bosch.
Productie van regulateurs voor autogenerators in de fabriek in Reutlingen. (1964) Reutlingen was de fabriek van Emil Gminder AG, een textielfabrikant die in 1964 werd overgenomen door Bosch.
Productie van ontstekingsspoelen in Blaichach (1964). Na het instorten van de regionale textielindustrie bood Bosch de medewerkers uit deze sector nieuwe carrièrekansen.
Productie van ontstekingsspoelen in Blaichach (1964). Na het instorten van de regionale textielindustrie bood Bosch de medewerkers uit deze sector nieuwe carrièrekansen.
/

De erfenis van de stichter - de Robert Bosch Stiftung

Het huis van de familie Bosch op een heuvel in het oosten van Stuttgart is nu het hoofdkwartier van de Robert Bosch Stiftung, die in 1964 werd opgericht.
Het huis van de familie Bosch op een heuvel in het oosten van Stuttgart is nu het hoofdkwartier van de Robert Bosch Stiftung, die in 1964 werd opgericht.
In 1970 verving het nieuwe Bosch-hoofdkantoor op de Schillerhöhe bij Stuttgart het te klein geworden terrein in het stadscentrum.
In 1970 verving het nieuwe Bosch-hoofdkantoor op de Schillerhöhe bij Stuttgart het te klein geworden terrein in het stadscentrum.
/
Tekening van molecuulstructuren die symbool staan voor onderzoek en ontwikkeling bij Bosch.

Onderzoek, ontwikkeling en acquisitie - met de kracht van innovatie

Bosch bracht zijn onderzoek- en ontwikkelingsafdeling onder in een nieuw onderzoekscentrum in 1968. Deze gecombineerde poging was nodig om de ideeën te laten kiemen die Bosch later omzette in innovatieve producten en die Bosch een sterkere concurrentiepositie gaven. Vanaf het midden van de jaren 60 hielden de researchinstellingen van het bedrijf zich ook bezig met speciale projecten, zoals geïntegreerde circuits.

Het testen van componenten in de koude kamer is het onderdeel van onderzoek en ontwikkeling dat ervoor zorgt dat Bosch-technologie zelfs de strengste winters kan doorstaan. (1959)
Het testen van componenten in de koude kamer is het onderdeel van onderzoek en ontwikkeling dat ervoor zorgt dat Bosch-technologie zelfs de strengste winters kan doorstaan. (1959)
Vanaf het midden van de jaren 60 groeiden halfgeleidercomponenten, zoals de plaat voor een elektronische regeleenheid, van nevenproducten bij Bosch uit tot een product waarvan miljoenen verkocht werden. (ca. 1965)
Vanaf het midden van de jaren 60 groeiden halfgeleidercomponenten, zoals de plaat voor een elektronische regeleenheid, van nevenproducten bij Bosch uit tot een product waarvan miljoenen verkocht werden. (ca. 1965)
Verogenselektronica testen voor elektrische voertuigen (1967). De elektronica voor elektrisch aangedreven auto's nam toen nog veel ruimte in de kofferbak in.
Verogenselektronica testen voor elektrische voertuigen (1967). De elektronica voor elektrisch aangedreven auto's nam toen nog veel ruimte in de kofferbak in.
Het Bosch IBM 370/model 15-mainframe in Schwieberdingen had een opslagcapaciteit van 100 kilobytes en een watergekoeld systeem dat 150 liter koelvloeistof gebruikte. (1970)
Het Bosch IBM 370/model 15-mainframe in Schwieberdingen had een opslagcapaciteit van 100 kilobytes en een watergekoeld systeem dat 150 liter koelvloeistof gebruikte. (1970)
/

De Jetronic

Plaat van een Jetronic elektronische regeleenheid voor benzine-injectie in het elektronicalaboratorium in het Schwieberdingen Technical Centre bij Stuttgart (1970)

Elektronica nemen het over

In 1959 begon Bosch met het ontwikkelen van een elektronisch geregeld benzine-injectiesysteem. De Jetronic was het eerste systeem in zijn soort in de wereld dat vanaf 1967 in massaproductie werd gemaakt. Hij werd voor het eerst gebruikt in de Amerikaanse versies van de Volkswagen 1600 LE en TLE. Dankzij de Jetronic kon de VW 1600 voldoen aan de relatief strenge milieuregels die in de Verenigde Staten (California) geïntroduceerd waren.

Foto: plaat van een Jetronic elektronische regeleenheid voor benzine-injectie in het elektronicalaboratorium in het Schwieberdingen Technical Centre bij Stuttgart (1970)

Halfgeleiders en de computergestuurde auto - elektronica bij Bosch

Het besluit van de onderzoekers en managers om elektronica te gebruiken als spil van het bedrijf begon zijn geld op te brengen vanaf de jaren 70 en dat oorspronkelijk onontgonnen terrein stond tot vandaag aan de basis van het succes van het hele bedrijf. Een eerste voorbeeld hiervan is het ABS-antiblokkeersysteem dat werd geïntroduceerd in 1978, en dat door Bosch werd ingezet als technische standaard in de ontwikkeling van auto's dankzij zijn deskundigheid op het gebied van digitale elektronica.

Het ABS-engineeringteam van Bosch testte de kracht van het antiblokkeersysteem op een bevroren meer in het noorden van Zweden (1975).
Het ABS-engineeringteam van Bosch testte de kracht van het antiblokkeersysteem op een bevroren meer in het noorden van Zweden (1975).
Doorsnede van de verbrandingskamer in een benzinemotor met Motronic elektronisch motorbeheer. Het nieuwe systeem combineerde elektronische ontsteking met injectie, waardoor het mogelijk werd om te optimaliseren hoe de motor loopt.
Doorsnede van de verbrandingskamer in een benzinemotor met Motronic elektronisch motorbeheer. Het nieuwe systeem combineerde elektronische ontsteking met injectie, waardoor het mogelijk werd om te optimaliseren hoe de motor loopt.
/

Globaal denken - een nieuwe start in de Verenigde Staten en Azië

In de Verenigde Staten, de grootste economie ter wereld, duurde het tot 1983 voordat Bosch de volledige gebruiksrechten hersteld kreeg voor zijn eigen merk. Dit opende de baan voor het bedrijf om zijn vroegere verkoopsucces te herstellen. In Azië vestigde Bosch zijn aanwezigheid op een speciale manier. Bosch maakte hoogwaardige goederen, zoals fotografische- en videotechnologie, goedkoper in landen zoals Maleisië. Ook werden joint venture gevormd in belangrijke markten zoals Japan. In 1973 begon Bosch er met de productie van elektronische dieselinjectie en het ABS-antiblokkeersysteem in 1984.

Medewerkersbriefing in de Bosch-vestiging in Nasik, India (1973). Bosch maakt hier sinds het begin van de jaren 70 dieselinjectietechnologie.
Medewerkersbriefing in de Bosch-vestiging in Nasik, India (1973). Bosch maakt hier sinds het begin van de jaren 70 dieselinjectietechnologie.

De lambdasensor

Functioneel testen van prototypes van de lambdasensor in Schwieberingen Technical Center (1975)

Gevoelige snuffelaars

In 1969 begonnen specialisten van Bosch met het ontwikkelen van een sensor voor het meten van uitlaatgas, die zich binnen ongeveer een decennium, na wat kinderziektes vestigde. Tegenwoordig worden milieuvriendelijke verbrandingsmotoren niet meer geaccepteerd zonder de lambdasensor, die in 1976 in productie ging. Deze Bosch-innovatie werd een vereiste voor uitlaatgasbehandeling met de driewegkatalysator. De lambdasensor meet het oxygengehalte in het uitlaatgas voor de Katalysator. Deze waarde die voortdurend sterk schommelt afhankelijk van de rijsituatie, wordt gebruikt door de elektronische regeling van het injectiesysteem om de samenstelling van het benzine-luchtmengsel bij te stellen. De nauwkeurigheid van het systeem zorgt voor volledige verbranding, waardoor de katalysator de uitlaatgassen volledig kan reinigen. Dit kan schadelijke uitstoot met maximaal 90 procent verminderen.

Foto: functioneel testen van prototypes van de lambdasensor in Schwieberingen Technical Center (1975)

Telecommunicatie - een nieuwe focus

In het begin van de jaren 80 stapte Bosch in de telecommunicatie en werd begonnen met de constructie van technologie voor ruimtesatellieten en mobiele telefoons en het implementeren van openbare en privé-telecommunicatienetwerken. Na twee succesvolle decennia in deze sector, waar tot 25 procent van de verkopen van het bedrijf werd gegenereerd, dwongen onprettige ontwikkelingen Bosch zich terug te trekken uit verschillende segmenten. De divisie Beveiligingssystemen bleef in behouden en is tot de dag van vandaag succesvol.

Bosch OF4-autotelefoon (1983). Bosch had al sinds 1954 een sectie radiotechnologie, die de eerste autotelefoons ontwikkelde. In de jaren 80 waren deze net zo duur als een kleine auto.
Bosch OF4-autotelefoon (1983). Bosch had al sinds 1954 een sectie radiotechnologie, die de eerste autotelefoons ontwikkelde. In de jaren 80 waren deze net zo duur als een kleine auto.
Bosch Telecom-noodoproepcentrum (1991). Met de acquisitie van Telenorma AG en ANT GmbH werd Bosch een van de toonaangevende telecommunicatieleveranciers van de jaren 80.
Bosch Telecom-noodoproepcentrum (1991). Met de acquisitie van Telenorma AG en ANT GmbH werd Bosch een van de toonaangevende telecommunicatieleveranciers van de jaren 80.
/