Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in België

Met technologische neutraliteit op weg naar een duurzame mobiliteit

artikel neutrality and technology

Hoe rijm je mobiliteit met milieuvriendelijkheid? Hoe bereik je een duurzame mobiliteit en hoe houd je die betaalbaar? Voor Bosch is het duidelijk: de doelstelling van zero-emissie van CO2 tegen 2050 kunnen we niet bereiken als we maar op één (elektrisch) paard wedden. De klimaatactie moet op vele fronten en met meerdere technologieën aangepakt worden.

De cijfers: Tegen 2035 zal de EU enkel nog emissievrije auto’s toelaten.

Uit de laatste berichtgeving blijkt dat de EU tegen 2035 nog enkel emissievrije voertuigen zal toelaten.

#Story #DriveLikeABosch
FCEV = Fuel Cell Electric Vehicle, BEV= Battery Electric Vehicle, PHEV = Plug-in Hybride, sHEV=Serial Hybrid Vehicle, 48V = 48 Volt Hybride, ICE= Internal Combustion Engine. Evolutionary Scenario is geleidelijke ontwikkeling, eMobility Scenario een gestimuleerde ontwikkeling.

Betekent dit dat alle autoconstructeurs en -toeleveranciers moeten inzetten op volledig elektrische auto’s? Niet per se. Als je de voorspellingen voor de hele wereld erbij neemt, krijg je al een ander plaatje. Dan blijft de klassieke verbrandingsmotor nog steeds 15 à 20 procent van de verkochte auto’s aandrijven en haalt de volledig elektrische wagen ‘slechts’ een aandeel van 40 tot 60 procent.

#Story #DriveLikeABosch

Conclusie: een wereldwijd volledig elektrisch wagenpark is nog niet voor morgen, en zelfs niet voor 2050 of 2060. “We zullen nog vele decennia op verschillende aandrijftechnologieën moeten blijven rekenen. Daarom zullen we tegen 2050 alleen een klimaat neutrale mobiliteit kunnen bereiken als we naast de elektrische auto’s ook op andere CO2-reducerende technologieën inzetten.” licht Nicolai Wacker, Vice-president Product Management van het Passenger Cars Segment bij Bosch toe.

Verschillende speerpunten per regio in de wereld

De meest geschikte investeringen kunnen verschillen per regio in de wereld, zoals blijkt uit de tabellen hierboven. Dat is voor een wereldwijde speler zoals Bosch erg belangrijk. Het bedrijf kan zich onmogelijk beperken tot één oplossing voor alle autoconstructeurs. In Europa bijvoorbeeld ziet Bosch een belangrijke rol voor plug-in hybride, naast de volledig elektrische auto’s, terwijl hybrides in andere continenten minder prominent aanwezig zijn. Ook al evolueren we na 2050 wereldwijd naar een volledig door elektrische auto’s met brandstofcellen gedomineerde markt, er blijven tot die tijd nog dertig jaar waarin andere technologieën kunnen helpen om klimaatneutraliteit te bereiken.

Van elektrisch verwarmde katalysatoren tot ‘cradle to grave’-aanpak

Auto’s met benzinemotoren kunnen bijvoorbeeld heel wat zuiverder worden door het inzetten van elektrisch verwarmde katalysatoren. Het gebruik van synthetische brandstoffen zoals de door Bosch, Shell en Volkswagen ontwikkelde BlueGasoline en R33 BlueDiesel kunnen de CO2-uitstoot met 20 procent verminderen, en zelfs met 100 procent als de brandstof gewonnen wordt uit waterstof en CO2.

Nicolai Wacker wijst er ook op dat men verder moet kijken dan louter de aandrijving van de motor. Welke energiebron wordt gebruikt om de aandrijving te bevoorraden: een batterij die op het traditionele stroomnet wordt geladen of brandstofcellen? En hoeveel uitstoot gaat gepaard met het produceren en recycleren van het materiaal? Om echte CO2-neutraliteit te bereiken, moet je verder kijken dan het rijden alleen. Anders gezegd: zonder een ‘cradle-to-grave’-aanpak wordt het heel moeilijk om volledig klimaatneutraal te worden en te blijven.

Diverse en gerichte investeringen

Bosch investeert fors in elektromobiliteit, al vijf miljard euro in de voorbije tien jaar. Onlangs opende Bosch in Dresden een tweede Duitse halfgeleiderfabriek waar microchips voor de automobielsector worden geproduceerd. Eerder werden in Duitsland en China ontwikkelcentra voor brandstofcellen geopend. En ook aan brandstofcellen voor trucks wordt naarstig gewerkt, zowel in Europa als in de VS. Zo timmert Bosch mee aan de weg naar klimaatneutraliteit, op verschillende domeinen. Maar niet op alle, want dat is praktisch onmogelijk en economisch onzinnig. “Pas als je je klimaatdoelstellingen koppelt aan een economisch verantwoord model dat de gezondheid van het bedrijf vrijwaart en het toelaat om steeds te blijven groeien, waardoor ook het aantal medewerkers meegroeit, bouw je aan een duurzaam en gebalanceerd pad richting klimaatneutrale mobiliteit”, besluit Wacker.

Duwbanden voor CVT: transmissie als strategische differentiator

Han-Hein Spit, Vice President Project Management, Marketing and Sales bij Bosch Transmission Technology in Tilburg illustreert hoe op meerdere vlakken klimaatneutraliteit aan kostenefficiëntie én aan slim zakendoen kan worden gekoppeld. Bosch Transmission Technology ontwikkelt en produceert duwbanden voor (Continu Variabele Transmissie), een schakeltechnologie die zowel voor klassieke brandstofmotoren als voor hybride voertuigen tal van voordelen oplevert. Het bedrijf stelde onlangs de CVT4EV voor, een transmissieconcept met de Bosch-duwband voor elektrische voertuigen. Dit compacte en modulaire systeem bevordert de prestaties en kan het verbruik van elektrische voertuigen verder verbeteren, terwijl het comfort van elektrisch rijden behouden blijft doordat er geen schakelmomenten voelbaar zijn.

“Wij werken nu al aan diversificatie binnen het aanbod van elektrische voertuigen. Dat is nodig als je de klanten mee wil hebben: met slechts één enkel model zal je de markt nooit overtuigen. Met onze duwbanden voor CVT kunnen we de juiste transmissie-oplossing bieden voor elk type voertuig waarmee je kostefficiëntie kan koppelen aan kracht, comfort of lagere uitstoot, afhankelijk van de aandrijving”, licht Spit toe, “en dit alles gebaseerd op hetzelfde platform.”